جملاتی کلیدی از کتاب صراط نوشته استادعلی صفائی حائری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : چهار شنبه 20 شهريور 1392
بازدید : 1103
نویسنده : سردبیر

ص 11: نشان عقل و سنجش تفکر است و نشان تفکر، سکوت و خلوت.

ص 12: این درست است که کارهاى زیاد داریم، ولى گرفتارى ما در هر لحظه بیش از یک کار نیست و آن مهم‏ترین کار است، نه تمامى آن همه کار.

ص 21: در متن تاریکى و بحران باید طرح بریزى و در طلوع فجر باید گام برداى.

ص21: مادامى که عمل تو در اعماق ریشه ندوانده باشد و از شناخت و احساس تو مایه نداشته باشد، این عمل به درد دیگران مى‏خورد.

(تا زمانی که عمل انسان از عمق وجودش بر نخاسته باشد و از شناخت و احساسش مایه نداشته باشد این عمل به درد دیگران می خورد نه خود او.)

ص22: آنچه که استبداد را شکل مى‏دهد، همین پوک شدن آدم‏ها و از دست رفتن بینات و کتاب و میزان

است.

ص22: سردسته‏ى تمام اس‏اس‏هاى استضعاف و استبداد و استثمار واستعمار و ... سردسته‏ى تمامى اینها همان پوک کردن و استخفاف است.

(ریشه ی تمام استضعاف ها و استبداد ها و استثمار ها و استعمار ها و ...پوکی و استخفاف است.)

ص23: و این عمق و پایه، جز با خلوت و نظارت تو تأمین نمى‏شود.

(عمق و پایه ی انسان جز با خلوت و نظارت او تأمین نمی شود.)

ص24: ما نمى‏توانیم به اتهام درون گرایى در سطح بمانیم و با پاى دیگران راه برویم.

ص24: آنها که از درون نجوشیده‏اند از بیرون پر خواهند شد.

ص25: تو که تمامى راه را مى‏شناسى، در هر لحظه تکلیفى بیش از یک گام ندارى.

(انسانی که همه ی راه را شناخت در هر لحظه تکلیفی بیش از یک گام پیش رویش نمی بیند.)

ص25: کسى که عشق رفتن دارد، زمین خوردن مانعش نمى‏شود، که تجربه مى‏آموزد. تجربه‏اى براى درست رفتن.

ص25: تو به خاطر باطل دیگران نمی توانی از حق خودت چشم بپوشی.

ص28: این قرآن است که خدا را در تمامى بت‏هاى تو نشان مى‏دهد و از تمامى جهان که دیوار چشم تو هستند، براى تو آیه مى‏سازد و پیام در مى‏آورد، چون واقعیت و پیام چنان درهم گره خورده‏اند که از تمامى جهان آیه بر جاى مانده است.

(1.این قرآن است که به انسان بصیرت می دهد و به او آیه ها را نشان و پیام می دهد.2.در جهانی که واقعیات و پیام ها در هم گره خورده اند ،قرآن کریم آیه ها و نشانه ها را برای انسان روشن می کند و صراط می شود.)

ص29: ابر و باد و مه خورشید و فلک، حرف دارند. و این حرف‏ها را کسى مى‏شنود که با این خلوت و سکوت همراه شده.

(همه ی هستی حرف دارد و حرف ها و پیام های خداوند را کسی می شنود که با خلوت و سکوتی واقعی همراه شده.)

ص29: عظمت قرآن در همین است که از ساده‏ترین مسائل، از بى‏حرف‏ترین پدیده‏ها، براى تو حرف بیرون مى‏آورد و پیغام مى‏گذارد.

ص30:تو مى‏شنوى که خدا همه‏ى هستى را پرکرده تا آنجا که جایى براى کسى و چیزى نیست.

(انسان با صدای وجود می شنود که خداوند همه ی هستی را پر کرده تا آنجا که جایی برای کسی و چیزی نیست و فقط خداوند هست.)

ص33: آنها که خود را نکاشته‏اند و ریشه‏ها را از خاک بیرون برده‏اند، قرارى نخواهند داشت.

ص34: آنها که ریشه پیدا کرده‏اند و به ثبات رسیده‏اند، هیچ طوفانى آنها را نمى‏لرزاند.

ص35: کارى که قرآن در رابطه با فکر ما دارد همین نکته است که او را در تمامى بت‏هاى ما و حجاب‏هاى ما نشان بدهد، که تو با او پیوند بخورى و از محدودها بیرون بیایى.

(کارى که قرآن در رابطه با فکر انسان انجام می دهد این است که خداوند  را در تمامى بت‏ها و حجاب‏ها ی آدمیان نشان می دهد، تا انسان با خداوند پیوند بخورد و از محدودها بیرون آید.)

ص41: تو خدا را مى‏بینى در حالیکه تمام واسطه و قانون‏ها و پدیده‏ها را هم دیده‏اى، ولى در آنها نمانده‏اى و راهت را ادامه داده‏اى و تمام هستى را آیت دیده‏اى، نه غایت و نهایت.

ص42: با این دید معجزات، طبیعت‏هایى هستند که با آن مأنوس نشده‏اى و علیت‏هایى که آنها را نشناخته‏اى و طبیعت، معجزه‏اى است که با آن آشنا شده‏ایم و انس گرفته‏ایم.

(معجزات طبیعت هایی هستند که با آن ها مانوس نشده ایم، و طبیعت معجزاتی است که با آن ها انس گرفته ایم.)

ص45: اکنون معجزات براى تو طبیعى مى‏شوند و ثبات و أمن و توکل بر وسیله‏ساز، در تو شکل مى‏گیرد .

(انسان هرگاه به شناخت رسید معجزات برای او طبیعی می شوند و ثبات و امن و توکل بر وسیله ساز در او شکل می گیرد.)

ص46: آنچه که ما را در خود گرفته، همین واسطه‏هایى است که به خاطر بى‏ظرفیتى ما، پیش ما گذاشته‏اند و به خاطر بهانه‏گیرى‏ها برایمان تنظیم کرده‏اند.

(آنچه که انسان را در خود گرفته ،‌واسطه ها و وسیله هایی است که به خاطر بی ظرفیتی او پیش رویش گذاشته اند و به خاطر بهانه گیری ها و ناسپاس بودن هایش برای او تنظیم کرده اند ،در حالی که واسطه هدف نیست.)

ص48: اینها آیه‏هاى خداست که تو را در این ارزیابى و شناسایى و سپس در مرحله‏ى سنجش و مقایسه، یعنى در دو مرحله‏ى فکر و عقل کمک کند تا به عشق خدا و ایمان و توحید برساند و در صراط مستقیم راه بیندازد



مطالب مرتبط با این پست :

آخرین اخبار فیروزآباد را در اینجا دنبال نمایید و نظرات خود را با ما مطرح نمایید.

نظر شمل در مورد تشکیل شورای محل چیست؟

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 26
بازدید دیروز : 228
بازدید هفته : 276
بازدید ماه : 476
بازدید کل : 327577
تعداد مطالب : 212
تعداد نظرات : 418
تعداد آنلاین : 1

RSS

Powered By
loxblog.Com